de eerste dagen - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu de eerste dagen - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

de eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Helma

22 Maart 2015 | Roemenië, Codlea

Daar stonden we dan met 79,1 kg bagage; klaar om naar Boekarest te vliegen. En met ons 177 Roemeense mannen die ook die kant in gingen. Met dank aan haribo kwamen wij de vlucht goed door, dat konden we niet zeggen van enkele mannen die bij ons in de buurt zaten. Zij deden zich tegoed aan een paar flessen whiskey. Terwijl het vliegtuig daalde stegen de emoties van de heren tot het kookpunt wat zich uitte in een vechtpartij waarbij wij 1e rang zaten.
Welcome to Romania!
Toen de politie de heren had ingerekend mochten wij onze koffers ook afhalen. Buiten werden we opgewacht door de taxichauffeur. De taxi was niet helemaal berekend op 3 hollandse dames met een kleine 80 kilo aan bagage. De gastank in de achterbak hielp ook niet echt. Marielle en Lieke moesten de achterbank delen met hun eigen koffers. En zo begonnen we enigszins opgevouwen aan de tweeënhalf uur durende rit naar Codlea. In Codlea stond Emma op ons te wachten. Voor Helma was het weer thuiskomen.

Op zondagmorgen konden we heerlijk ontbijten want zoals gewoonlijk had Emma weer gezorgd voor onze boodschappen. En toen begon zoektocht naar geld. Vol goede moed begonnen we bij de 1e ATM maar na de 6e (incl. de rolstoelonvriendelijke) hebben we de moed opgegeven; met de Cello wereldpas kunnen we hier geen enkele lei scoren.
Terug bij het huis stond Mihaela al op ons te wachten en zijn we naar Rupea gereden. Daar hebben we de gerestaureerde Cetatea Rupea bekeken. Het was heerlijk om hier in het zonnetje rond te wandelen. Daarna zijn we via een authentieke Roemeense asfaltweg en een bumpy dirt road richting Viscri gereden. Het was een heel mooi dorpje met historische huizen, het schijnt dat zelfs prins Charles hier een optrekje heeft.
Met onze 1e en laatste lei hebben een watertje op een terrasje gedronken. Natuurlijk mocht een bezoekje aan de ommuurde kerk niet ontbreken. We boften dat de key keeper bij de deur stond, zodat we naar binnen konden. We werden aangenaam verrast toen we in de kerk binnen liepen. Het was een mooi klein kerkje waarop hoogtij dagen wel 600 man binnen zat. Met gevaar voor eigen leven zijn we de gammele, open, krakende (nog te renoveren) houten trappen op geklauterd om boven beloond te worden met een prachtig uitzicht.

De dag hebben we afgesloten met een Roemeense maaltijd in een restaurant in Brasov. Marielle heeft hier haar eerste palinka gedronken. Daar heeft ze het bij gelaten want morgen gaat het echte werk beginnen. Tot zover is het een goed leven in Codlea en omgeving.

• 22 Maart 2015 - 22:18

Astrid:

Heel veel succes morgen en de komende week! ik ben heel benieuwd hoe jullie prachtige missie wordt ontvangen. Komt goed :) groeten Astrid

• 22 Maart 2015 - 22:28

Dolf Bremmers:

De eerste belevenissen alweer passend. Wens jullie een goede trip.

• 22 Maart 2015 - 23:18

Elly:

Succes de komende week!

• 22 Maart 2015 - 23:43

Martien:

Heftige kennismaking met Roemenië. heel veel succes de komende dagen. Lees jullie berichten met veel belangstelling. Groet aan alle bekenden daar.

• 23 Maart 2015 - 08:37

Danielle Maartens:

Hoi hoi,

Inderdaad de eerste belevenissen alweer passend ! Misschien de volgende keer de mannen een haribo snoepje geven als "kusje er op ?".
    Heel veel plezier deze week ! En hoe is het nu dan afgelopen na jullie laatste lei was uitgegeven ?

Groetjes en een dikke kus Danielle

• 23 Maart 2015 - 11:10

Hella:

Wat een cultuurschok, maar goed dat jullie zo flexibel zijn!!
    Succes met het les geven.
    groetjes Hella

• 24 Maart 2015 - 10:02

Ineke Van Kessel:

Met plezier het eerste verslag gelezen.Wens jullie een mooie, leerzame tijd toe daar,gaat zeker lukken

• 24 Maart 2015 - 18:35

Joan :

Succes...go for it..

• 24 Maart 2015 - 21:48

Angelique Vissers:

Heel veel succes en hoe zouden jullie toch aan de sponsor Haribo komen....De zolder bij Lieve raakt zo wel leger! ;-)

• 24 Maart 2015 - 21:51

Angelique Vissers:

...eh Lieke natuurlijk! Hoop gauw naar volgend verslag te lezen...

• 24 Maart 2015 - 22:19

Ineke Muskens:

Veel plezier nog dames, en lekker LACCS-en...! Maak er een mooie leerzame tijd van. Ben benieuwd naar de verhalen.

Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009