Aan de slag. - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Aan de slag. - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Aan de slag.

Blijf op de hoogte en volg Helma

24 Maart 2015 | Roemenië, Codlea

Maandag 23 maart.
Nadat we ’s morgens wederom genoten hadden van een heerlijk ontbijtje zijn we naar Rafael gewandeld. Lieke en Marielle kregen een rondleiding van Emma en maakten kennis met het team van Rafael; Mihaela, Alina en Laura.
Samen hebben we de workshops doorgesproken en de dag van morgen voorbereid. Na een snelle lunch gingen we met Mihaela op bezoek in het kinderziekenhuis. Het was deze keer niet zo heel makkelijk om binnen te komen. De portier moest ons bezoek toch echt aankondigen anders kreeg hij op zijn donder. Binnen moesten we nog 2 administraties bezoeken om uiteindelijk bij de kinderen binnen te mogen.
Daar werden we naar de kamer van Ana gebracht die in 1e instantie niet zo blij was met onze binnenkomst. Waarschijnlijk had ze gewoon eten verwacht en gelukkig kwam dat snel genoeg.
Hier werden wij aan het werk gezet om de kinderen eten te geven. Mihaela wilde echter ook dat we zagen hoe de verzorgsters de kinderen eten geven. Dus ging zij met Mariëlle en Lieke naar de andere kamers en gaf Helma de andere kinderen eten.
Er lagen 4 tot 6 kinderen op een kamer van zo’n 3 bij 4 meter. Het is wel schrijnend om te zien dat de kinderen eigenlijk de hele dag in hun bed liggen. Terwijl je met relatief weinig moeite wel contact en reactie kreeg van de kinderen. Het contrast met de zorg die we in Nederland bieden wordt hier wel heel duidelijk. Het zet je weer met beide benen op de grond.
Na het eten gingen de kinderen allemaal een dutje doen en wij zijn weer teruggegaan naar Rafael. Daar waren ondertussen de activiteiten van de volwassenen in volle gang. Hier zijn enkele nieuwe cliënten bijgekomen afgelopen jaar maar ze zijn ook gestart met een sociale werkplaats. Dus enkele cliënten zijn nu in dienst van Rafael (voor een aantal uur) en krijgen ook daadwerkelijk salaris.

Martien is ondertussen, in Nederland, de hele dag bezig geweest om te zorgen dat we toch wat geld zouden krijgen deze week. Multumesc Martien.

Toen de zaal klaar was voor de workshops zijn we door Emma uitgenodigd om te komen eten. Daar hebben we heerlijk gegeten en een leuke avond gehad.

Dinsdag 24 maart.
Om half 9 stonden we weer in het dagcentrum; klaar voor de workshops. Al snel druppelden alle mensen binnen en begon Claudiu (de voorzitter van het bestuur) met de introductie. We wisten dat er heel verschillende mensen de workshop zouden bezoeken; verzorgsters, psychologen en ouders. Het was ons duidelijk dat de deelnemers verplicht waren om hier aan deel te nemen en dat had zo zijn invloed op hun motivatie. Gaande weg de dag zagen we echter dat het verhaal aansloeg en dat ze oprecht geïnteresseerd waren in wat wij te vertellen hadden. Met name de oefeningen en de praktische voorbeelden spraken tot de verbeelding. In de eerste pauze kwam de plaatselijke tv ploeg opnames maken en interviews afnemen. Morgen wordt het uitgezonden.
Tijdens de goedverzorgde lunch bleek dat de afspraken met de collega’s van Alpha Transilvana niet helemaal duidelijk waren en zij zouden later aankomen dan verwacht. Al improviserend hebben we dat uur zinvol ingevuld.
Jammer genoeg sloot de presentatie van Alpha Transilvana niet helemaal aan op het voorafgaande.
Het was mooi om in de evaluaties te lezen dat de mensen echt iets opgestoken hadden en tevreden naar huis gingen.
’s Avonds zijn we met het hele team en enkele leden van het bestuur uiteten geweest. Het was weer lekker.
Thuisgekomen hebben we nog wat aanpassingen gedaan aan de powerpoint voor morgen en is het nu tijd voor een wijntje.
La revedere.

• 24 Maart 2015 - 23:18

Anja:

Wederom indrukwekkend!!! Succes nog verder deze week!!

• 25 Maart 2015 - 17:30

Dennis, Tessa En Sophie:

Petje af voor jullie inzet! Op de foto's te zien wordt de lesstof met gretige dankbaarheid opgenomen. Geweldig zeg.

• 25 Maart 2015 - 20:01

Rina:

Wat een geweldige bijdrage kunnen jullie daar leveren? Succes!

• 25 Maart 2015 - 20:24

Martien:

Dank zij Lonneke en Helen van de EAD van Cello hebben jullie weer te eten. Jullie pas had geen buitenland dekking meer vandaar. Gelijk aan het werk in het kindertehuis, zie het weer helemaal voor me. Je komt daar niet makkelijk binnen, maar als je binnen bent dan komt het bij jou wel binnen en realiseer je in wat voor een luxe wij hier leven en werken. Knap improvisatie werk. nog heel veel succes de komende dagen. Martien.

• 26 Maart 2015 - 12:49

Christel:

Jullie doen mooi werk, dames! Fijn om te lezen dat jullie echt een verschil kunnen maken, daar. Succes met jullie laatste dag en een goede reis terug naar huis.

• 26 Maart 2015 - 19:03

De Ossjes:

GOED bezig!

• 26 Maart 2015 - 21:28

Moeder Anna:

Trots op jullie !!

Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009