Afsluiting bij Rafaël en bezoek Brasov - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Afsluiting bij Rafaël en bezoek Brasov - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Afsluiting bij Rafaël en bezoek Brasov

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

07 Maart 2010 | Nederland, Nuland

’s Middags zijn we met Tatiana, Emma, Mihaela en enkele jongeren van een kerkgemeenschap naar Mina-1-Mai, het psychiatrisch ziekenhuis, gegaan. We mochten deze keer zonder problemen naar binnen maar er werd nog wel gevraagd of we een fototoestel bij hadden. Dat is absoluut niet toegestaan. De jongeren gingen boven op de gang muziek maken en zingen. Hierop kwamen de patiënten op af en deden enthousiast mee. Wij zijn met koffie en koekjes naar de slaapzalen gegaan. Bijna iedereen heeft een eigen mok maar soms is het te triest voor woorden want dan drinken ze uit een lege yoghurtbeker of een leeg jampotje. Het bezoek is een welkome afwisseling en de koffie en koekjes gaan er goed in.
In de slaapzalen liggen gemiddeld 9 à 10 patiënten bed aan bed. Het zijn donkere en muffe zalen, de bedden oud en het beddengoed heeft zijn beste tijd ook gehad. We weten natuurlijk wel wat we te zien krijgen maar toch maakt het indruk. Desondanks is er ook verbetering, in de eetzaal is er opnieuw betegeld waardoor het er vriendelijker uitziet. En buiten is er een nieuw keramiek atelier gebouwd waar ook activiteiten plaatsvinden.

Na dit bezoek sluiten we de week met de cliënten af op het dagcentrum. Het is alweer weekend voor hen althans, wij beginnen met onze laatste evaluatie. Hierin bespreken we de afgelopen week en spreken onze waardering uit voor de ontwikkelingen die we gezien hebben maar ook voor de gastvrije ontvangst bij iedereen. We voelden ons helemaal thuis. De medewerkers van Rafael zijn blij met alle feedback die ze hebben ontvangen. Hoe langer we met elkaar samenwerken hoe meer tijd we met elkaar nodig hebben. De tijd wordt echt ten volle benut en is eigenlijk te kort.

Tijdens de evaluatie heeft de moeder van Dani vlees staan braden. Ook de stagiaires zijn binnengevallen. Met zijn allen sluiten we de week af tijdens een etentje in het dagcentrum. Heel gezellig. Morgen gaan we met Mihaela en Alina naar Brasov. Alle andere plannen vallen letterlijk in de sneeuw want de winter heeft weer toegeslagen.

Dan is het alweer de laatste dag. In Brasov beginnen we met een kop koffie om even op te warmen. Daarna bezoeken we de zwarte kerk en gaan we met de gondel naar boven, de berg de Tampa op. Boven is het erg koud maar een geweldig uitzicht. We genieten van de wandeling naar beneden. In de stad eten we een hapje bij de Roemeense versie van de McDonalds. Daarna nog wat souvenirs kopen en dan nemen we afscheid van Mihaela en Alina. We zien hen weer voor het tegenbezoek in april.
In Codlea doen we de laatste boodschappen, Martien kookt een lekker diner en is het tijd om in te pakken. Zondag om 9 uur staat de taxi voor de deur en gaan we weer naar Nederland.

• 08 Maart 2010 - 15:08

Marieke En Karin:

Met de gondel maar boven?? De volgende keer (als er wat minder sneeuw ligt) toch maar klimmen hoor! :)

Fijn dat jullie een goede en zinvolle week hebben gehad!

Groetjes Marieke en Karin

• 10 Maart 2010 - 19:35

Evelien.:

Vol interesse heb ik alle reisverslagen gelezen. Goed werk verricht en leuk om zo een beter beeld te krijgen bij jullie Roemenie werk.

• 27 Maart 2010 - 20:45

Lisanne:

mooi foto's vam Roemenië
    !!!! xxxjes je alller liefste nichtje:D

Verslag uit: Nederland, Nuland

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009