Belangrijk bezoek en blije kinderen! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Belangrijk bezoek en blije kinderen! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

05 Juni 2012 | Roemenië, Codlea

Deze week stond in het teken van 2 belangrijke gebeurtenissen; het bezoek van de Nederlandse ambassadeur en de dag van het kind. Maar dat zou pas aan het eind van de week plaatsvinden dus we hebben ons dinsdag bezig gehouden met zinnige discussies over de planning, het programma en over de begeleidingsplannen, doelen stellen en de intakeprocedure. Nu is het zaak om dit goed op papier te krijgen zodat ze ermee verder kunnen. Ondertussen gaat het werk met de clienten gewoon door en daar hebben we het ook nog over. Samen met Mihaela werk ik met Irina en kijken we hoe we eea het beste kunnen aanpakken.

Dan nadert de dag van het bezoek dus wordt de zaal flink onderhanden genomen, alles wordt opgeruimd en extra schoongemaakt. Waar een bezoek al niet goed voor is. Op de dag van het bezoek blijkt dat ook de Britse consul zijn opwachting maakt. Verder zijn er een aantal presidents van Nederlandse bedrijven in Codlea, de leden van het bestuur waaronder een van de priesters die bij de oprichting van het dagcentrum betrokken is geweest. De ambassadeur, Matthijs van Bonzel , is erg geïnteresseerd in het werk van Rafael. Emma geeft een rondleiding en ik word door Erwin naar voren geschoven om mijn rol toe te lichten binnen Rafael. Na het officiële gedeelte praten we nog na met dhr. Van Bonzel en dhr. Martens. We krijgen zelfs de vraag van de hem om de foto’s te mailen zodat ze die op de facebooksite van de ambassade kunnen zetten. Is toch leuk dus ’s middags mailen we die naar de ambassadeur.

Vrijdag is een hele andere dag. Ook bijzonder want het is het dag van het kind. Overal wordt vanalles georganiseerd voor de kinderen. Vanuit Rafael gaan we naar het kindertehuis Speranta waar we cadeautjes uitdelen voor de kinderen die daar wonen. Het is weer bijzonder indrukwekkend om hier te zijn. Mooi dat we met zo iets eenvoudigs een glimlach bij de kinderen te zien krijgen. Zelfs Gita en Mariana zijn onder de indruk.
Daarna gaan we bij de Lidl iets lekkers voor de kinderen 's middags kopen en wie zien we daar tot onze grote verbazing, de britse consul die we gister ontmoet hebben. We maken nog een praatje over gister en gaan op weg naar Rafael. Vanmiddag is er speciaal voor de kinderen een optreden van een poppenspeler. Het is een groot succes bij de kinderen, zelfs Ionut reageert er positief op. Da’s mooi om te zien. Wanneer de kinderen naar huis gaan is er nog een kadootje en dan is het voor ons opruimen en weekend.

Het weekend was zeker wel vakantie, heerlijk erop uit geweest met Mihaela, Sammi en Roxanna. We zijn via de Transalpina road naar Alba Iulia gereden en de dag erna richting Cluj en de waterval van Valul Miressii. Onderweg bezochten we 2 druipsteengrotten, een oorlogsmuseum en een zoutmijn. Het zijn veel kilometers die we maken maar wat een mooie omgeving. Ik hoef niet meer te doen als achter in de auto te zitten en te genieten! Oh ja, en foto’s te maken….dat is zeker wel gelukt!

• 05 Juni 2012 - 05:37

Familie Grolle:

Wat een enerverende week heb je achter de rug. Maar wel leuk dat 'voorname' bezoek. Is toch ook eer voor jullie werk dat zo iemand komt kijken. En dan nog zo'n mooi weekend erachter aan. Super

• 05 Juni 2012 - 07:52

Mariekske:

En wat kocht de Britse consul bij de Lidl? ;-)

• 07 Juni 2012 - 08:44

Ploegje:

Hoi Helma,
    Ik vindt het altijd erg leuk om je verhalen te lezen, en het daar zo te volgen. Je hebt zo te lezen een drukke week gehad, en bezoek is altijd leuk om te ontvangen. Er zitten weer mooie foto's bij van de clienten en van de omgeving. Hoe gaat het inmiddels met je roemeens? Lijkt me een lastig taaltje. Veel plezier nog, en geniet ervan.

• 07 Juni 2012 - 20:47

Janne:

Hey helma,
    We hebben je verslag weer ontdekt! Wat heerlijk om al die positieve verhalen te lezen! Ook de foto's spreken voor zich. Wat fijn dat je zo geniet en Rafael echt verder kunt helpen. Laten we hopen dat ook de bestuurlijke leiding die ontwikkeling door gaat maken, zodat het ook door kan blijven gaan. Groetjes aan Emma, Mihaela en Alina. We zijn trots op hun doorzettingsvermogen!

• 07 Juni 2012 - 20:47

Janne:

Hey helma,

• 08 Juni 2012 - 19:19

Anneloes:

Hallo helma,

Prachtige fot'os gezien ,wat leuk dat jullie ook nog officieel bezoek kregen.Wat een waardering krijgen jullie daardoor.Prachtig werk heb je met veel blije kinderen en wat ouderen. Moest wel wat glimlachen om de mond,of liever de toestand van zijn gebit van een van de clienten daar. Zal ook wel niet te betalen zijn. Mooi ook dat je wat kunt zien van dit mooie land en je ook kunt opladen.
    De grootste helft zit er weer op, zal wel weer wennen zijn hier met dat wisselvallige weer, de te hoog gespannen verwachtingen voor het EK en al dat klagen van de Nederlanders....
    Wens je nog veel mooie dagen daar . Alle goeds en liefs Anne-loes

• 11 Juni 2012 - 07:59

Martien:

Inderdaad een hele delegatie. Fijn dat er zoveel belangstelling is. Laten we hopen dat het zich ook vertaald in een meer zekere toekomst voor Rafael. Fijn dat je het weekend zoveel afleiding hebt, erg mooi. De laatste weken Helma! Heel veel succes en ik blijf je met veel belanstelling volgen.
    Martien