weer thuis! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu weer thuis! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

weer thuis!

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

24 Juni 2012 | Roemenië, Codlea

En daar zit ik dan weer aan mijn eigen tafel, met een hollands bakje koffie en een boterham met hagelslag. (en echt hollands weer ;-)) De afgelopen weken zijn zo snel gegaan, het is even omschakelen! Maar gister een warm welkom in Eindhoven: echt leuk!

De laatste dagen in Codlea hebben we nog hard gewerkt om alles af te ronden en met het meeste is dat wel gelukt. Samen met Alina de intake-/begeleidingsplanprocedure doorgenomen voor de kinderen, het kinderprogramma doorgesproken en de manier van begeleiden en met het maken van een plan van aanpak gestart voor Claudiu. Ik werk nog 2 ochtenden met Ionut en hij gaat zelfs tot 2x toe in het ballenbad liggen. Hij lijkt er ook echt plezier aan te beleven. Toch is het moeilijk te ontdekken wat bij hem nou echt invloed heeft op zijn gedrag. De tijd die hij bij Rafael doorbrengt is beperkt en het duurt lang voor de situatie veilig is om tot ontwikkeling te komen. Zeker nu de thuissituatie niet stabiel is. Gelukkig brengt zijn moeder hem wel consequent want ze vindt het goed voor hem en het is voor haar een paar uur rust.
Verder staat de week toch voornamelijk in het voorbereiden van de sponsorloop, het is een nieuw evenement en we willen natuurlijk dat het goed loopt. Er moet nog vanalles geregeld worden en ik kan daar niet zo heel veel in betekenen dus houd ik met de clienten bezig terwijl ik een begin maak met de eindevaluatie. Met mijn gebrekkige roemeens en half Hollandse begeleiding krijg ik Rodica toch aan het puzzelen terwijl ze toch echt bedacht had dit niet te doen. Lekker eigenwijs maar gelukkig kan ik daar wel mee omgaan. Op woensdag zijn alle clienten er en deel ik wat lekkers uit omdat dit mijn laatste week is. De rest van de week komt dat er niet meer van. ’s Avonds hebben we nog een bestuursvergadering waarin zinnige discussies gevoerd worden maar het is wel een erg lange dag.

Dan is het donderdag; de junior cros. Een sponsorloop is een heel nieuw iets hier en we zijn heel benieuwd hoe het zal gaan. Om 8 uur gaan we van start met het opbouwen en er is veel hulp van de vrijwilligers en de groep IMPACT. De temperatuur stijgt snel en het is maar goed dat we zoveel flesjes water hebben, dat gaat er wel in. De cros zelf verloopt prima, de kinderen zijn enthousiast en er is er 1 die zelfs 18 rondjes loopt. Hoe hij dat gedaan heeft snapt niemand, vooral niet met deze temperatuur! Dat laatst zorgt er ook voor dat we ruim voor 12 uur al klaar zijn want het wordt echt te heet. (zelfs mijn camera geeft aan dat het te warm is en wil afkoeling)
Dus na het afbreken en opruimen gaan we terug naar het dagcentrum waar we verder opruimen, het geld tellen en de dag evalueren. Al met al een positief evenement met een mooie opbrengst maar wat misschien wel belangrijker is; de betrokkenheid van de scholen, vrijwilligers bij een evenement wat door Rafael georganiseerd wordt. Dit geeft bekendheid aan het werk van Rafael in Codlea.

De hitte zorgt er voor dat we met de auto naar het strandul van Codlea gaan voor een wandeling. Hier en daar lijkt het eigenlijk meer op een survival dan een wandeling. Ik heb de collega’s vanavond uitgenodigd voor een etentje want het zomaar de laatste donderdag in Codlea voor mij!
Vrijdag is het mijn laatste dag en met de volwassenen gaan we ’s middags naar Majal voor een picknick. Het is een relaxed middagje, met spelletjes, lekker watermeloen en ik krijg een leuk cadeau! (en zelfs voor Martien is er een cadeau!)

En dan is het toch echt tijd om afscheid te nemen. De tijd is voorbij gevlogen, er is zoveel gedaan, we hebben enorm hard gewerkt en er is nog zoveel te doen. Enerzijds vind ik het fijn om weer naar huis te gaan naar iedereen die me lief is maar aan de andere kant…. het werk hier is nog lang niet klaar. Maar daar vinden we ook een oplossing voor om betrokken te blijven. Voor nu is voor mij even vakantie, terugkomen in Nederland, iedereen weer zien en bijkletsen. Iedereen bedankt voor de leuke reacties op de site en tot ziens ergens in Nederland.

  • 24 Juni 2012 - 12:23

    Astrid Cornelissen:

    welkom thuis helma,

    Je fotoverslag spreekt al voor zich, een heleboel werk verricht. Voor nu, welkom thuis, geniet van een week je vakantie!
    Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen.

    groeten Astrid

  • 24 Juni 2012 - 13:16

    Ans:

    De reisverslagen heb ik gevolgd de afgelopen weken.
    Wat gaat dat snel 7 weken. Een hele ervaring.
    Weer lekker thuis en geniet van je vakantie.

    Groetjes Ans

  • 24 Juni 2012 - 20:07

    Mariekske:

    Jaaa, welkom thuis!!! En nu nog lekker een hele week vrij om bij te komen van alle ervaringen en indrukken. Zal je ook wel ff nodig hebben.
    CU!

  • 25 Juni 2012 - 03:56

    Rina:

    Waarbenjij.nu maakt het mogelijk om met jou mee te kijken in het werk wat Rafael doet. En dan is het helemaal mooi om te lezen dat jullie hulp daar zo goed gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen dat je Roemenie met moeite achter laat, maar het is ook heerlijk om weer in Nederland te zijn.
    Tot volgende week dinsdag.

  • 25 Juni 2012 - 17:48

    Emma:

    Fijn dat je weer veilig thuis bent. Tja, nu weer verder zonder jouw directe hulp...effe slikken maar we knokken weer verder! Bedankt voor alles, Emma + team

  • 26 Juni 2012 - 19:53

    Trudy:

    He Helma,
    Welkom Thuis !
    Wat is er hard gewerkt ! Op allerlei vlakken, mooi die sponsorloop.. Waarschijnlijk ook met gemengde gevoelens weer naar huis..Nu thuis lekker weer iedereen ontmoeten, bijpraten en nog meer bijpraten, bijknuffelen. Ik heb genoten van de sprekende foto's en verhalen, Bedankt!
    Er past eigenlijk maar één woord, nou vooruit twee : diep RESPECT !
    Tot binnenkort, groetenTrudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Codlea

dagbesteding in roemenie

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009
Verslag gelezen: 1842
Totaal aantal bezoekers 59160

Voorgaande reizen:

21 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Een goed leven in Codlea

05 Mei 2012 - 23 Juni 2012

dagbesteding in roemenie

Landen bezocht: