...onder de indruk! - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu ...onder de indruk! - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

...onder de indruk!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

04 Maart 2010 | Nederland, Nuland

Terug op het dagcentrum hebben we het kinderprogramma verder gevolgd en daarna het volwassenprogramma. Tijdens het volwassenprogramma zaten we op een gegeven moment te tellen hoeveel clienten er binnen waren. Het was zo rustig, iedereen was aan het werk. Het leek wel of er veel minder aanwezig waren dan vorig jaar. Maar dat bleek dus helemaal niet zo te zijn. Het is mooi om te zien hoe in een jaar tijd de dingen zich ontwikkelen.

Tijdens de pauze werd de verjaardag van Gitze en Rodica gevierd. Er waren bonbons en taart, er werd gezongen en daarna gedanst.
Als afsluiting van de middag kon iedereen kiezen wat ze wilden doen. Cristi heeft met Helma nog een paar potjes schaak gespeeld. En Cristi heeft het afgelopen jaar goed geoefend en was niet te verslaan.

De stagiaires en Marian kwamen voor de evaluatie omdat we het over het kinderprogramma zouden hebben. Het verschil in niveau van de kinderen maakt het moeilijk om een goede afstemming in het programma te krijgen. Hier komen we nog op terug en voor de medewerkers zal dit de komende periode een belangrijk aandachtsgebied zijn.

De dag afgesloten met een etentje in de pizzeria samen met Tatiana en haar dochter. Erg gezellig.

Donderdagmorgen kregen we een presentatie van de stagiaires die hier aan het werk zijn. Zij lieten ons zien waar ze mee bezig zijn en hoe de vorderingen zijn. De stukjes die zij gefilmd hebben nemen we mee naar Nederland zodat die weer gebruikt kunnen worden in de cursus.
Vervolgens het kinderprogramma gevolgd en aan het eind van de ochtend een bezoek gebracht aan het kindertehuis. Dit tehuis is voor kinderen met een ernstige handicap, zowel geestelijk als lichamelijk. Zij zijn achtergelaten door de ouders of de ouders zijn niet meer in staat voor hen te zorgen. Je kunt hier wel zien dat er met zorg gewerkt wordt. De kamers zijn in heldere kleuren geschilderd, boven de bedden hangen mobiles of een windgong. Er worden in een aparte kamer eenvoudige activiteiten aangeboden.
De handicaps van de kinderen die we zien zijn wel heftig. Bij ons zouden die in een vroeg stadium behandeld geweest zijn. Denk hierbij aan zeer ernstige scoliose of hydroencefael. We zijn onder de indruk van dit bezoek.

Nu lunchen en daarna weer aan de slag.

• 05 Maart 2010 - 09:00

Willie:

genoeg gespreksstof en aan knopingspunten
    voor het bezoek in april!
    Leuk

Verslag uit: Nederland, Nuland

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009