Week 2 alweer! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Week 2 alweer! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Week 2 alweer!

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

17 Mei 2012 | Roemenië, Codlea

Dan is het zondag, geen wekker maar toch op tijd op, ontbijten en rugzak om voor een wandelingetje. Er staat niet veel aangegeven dus ik hou het bij een kort rondje, ook omdat het weer er niet echt betrouwbaar uitziet. Heb die zon van gister toch overschat. Die houdt het vandaag niet vol en dat blijkt ook wel want na de middag begint het te regenen en dat houdt niet meer op.
Ik vermaak me prima via skype met het thuisfront, zo maak ik toch deel uit van het moederdagbezoek en van het eten. Ik krijg zelfs een beetje zon mee die in Nederland wel schijnt. Ondertussen werk ik verder aan het fotoboek van de uitwisseling van afgelopen november. Steeds geen tijd gehad om dit te maken en nu is de gelegenheid. Het is overigens wel een stuk makkelijker om contact te houden met thuis via skype en andere social media, maakt toch dat iedereen een stukje dichterbij is.

Maandag begint de werkweek weer met de kindergroep, na de opening gaan we zoals gewoonlijk naar de ontspanningsruimte met een deel van de groep. Waar vorige week al het speelgoed voor het pakken lag is er nu 1 bak met duplo om te bouwen. Het effect is dat daar alle aandacht op gericht is en hoewel ze niet allemaal continu ermee bezig zijn geeft het toch een heel stuk rust. Daarna is er nog een spel met het raden van de dieren op kaarten. Wat mij betreft een prima verandering ben benieuwd wat de anderen ervan vinden.
Ik werk deze week ook nog met Ionut en blijf hem een bijzonder mannetje vinden. Het is ontzettend moeilijk om te achterhalen hoe je hem kunt beïnvloeden en de overgangen voor hem makkelijker te maken. Ik ben er nog niet uit. Rahela daarentegen komt steeds losser en samen oefenen we kaatsen ballen en leert ze me in het roemeens tellen.

De broers Nelu en Cristinel houden de gemoederen deze week wel bezig. Vooral Nelu want psychisch gaat het niet goed met hem. Alina en Claudiu zijn er zaterdagmorgen al naar toe geweest en maandag wordt er weer om hulp gevraagd. Uiteindelijk komen de broers naar het dagcentrum en ik schrik wel van Nelu want hij ziet eruit als een oude man en zo beweegt hij ook. Op dinsdag wordt hij weer gebracht terwijl Cristinel met zijn moeder naar Brasov is. Nelu wil helemaal niets, hij zit en kijkt wat rond en wanneer de begeleiding iets van hem wil weigert hij. Later zie ik dat hij wel een puzzel maakt maar dan is er geen begeleiding in de buurt. Aan het eind van de middag weigert hij ook om naar huis te gaan, pas wanneer Cristinel hem komt halen gaat hij mee. De volgende dag horen we dat hij opgenomen is in het ziekenhuis. Hopelijk gaat dat iets opleveren voor hem.

Verder voeren de clienten het theaterstuk nog een keer op maar nu op de universiteit van Brasov. Het is even hard werken om iedereen in de bus te krijgen want het is geen rolstoelbus. En het gebouw van de universiteit is ook zeker niet aangepast aan gehandicapten, dus het is sjouwen voor een aantal studenten en Claudiu. Het is bijzonder om te zien dat de studenten zo emotioneel reageren op de video van Rafael maar ook op het theaterstuk. De clienten voeren het stuk weer geweldig op en na afloop worden ze door de studenten getrakteerd op een ijsje.

In opdracht van Martien heb ik begin van de week getrakteerd op gebak in het kader van de dag voor de zorg. Gebak maken kunnen ze hier wel, erg lekker. Multumesc Martien!
In Nederland beginnen jullie vandaag aan een lang weekend, wij werken nog 2 dagen door. Hopelijk voor jullie werkt het weer mee en kunnen jullie genieten van het weekend.
La revedere!

• 17 Mei 2012 - 22:01

Mariekske:

Hoezo vrij weekend? Donderdag, vrijdag, zaterdag gewoon werken hoor! ;-) Verder hebben we al bij gekletst via social media. Fijn vrij weekend alvast daar! En weer skon fotookes, ook die van de wandeling! Lfs Mariekske

• 18 Mei 2012 - 08:43

Vul Hier Je Naam In.:

Mooi omgeving! Betekent dat veel er op uit in het weekend? Of is het daar nu te koud voor?
    Groetjes
    Rina

• 21 Mei 2012 - 05:07

Sanne:

Jeetje, weer een heel verhaal! Je houdt jezelf zo goed bezig, zo te lezen! Geniet er goed van en hopelijk kom je eruit hoe je t voor sommigen makkelijker/fijner kan maken! Succes ermee!!

• 21 Mei 2012 - 17:08

Troela:

Volgende keer wil ik mee naar Roemenië tjilp

• 21 Mei 2012 - 17:09

Miep:

Ik ook!

• 22 Mei 2012 - 10:30

Martien:

Forte biene Helma, was een suggestie he dat gebak, haha omdat we het hier ook hadden. Ik weet dat het daar ook heel lekker is en vooal zoet. Zorgelijk rond om Nelu, hoop dat het snel beter gaat.
    Ionut blijft je wel bezig houden he, is ook heel bijzonder. Gelukkig kom je je tijd goed door en is er contact met hier.
    Mooi vergezicht op Codlea.

Spreek je snel, het ga je goed en heel veel groeten daar.

Martien

• 22 Mei 2012 - 21:55

Trudy:

Mooie omgeving om te wandelen.. en wel fijn dat je eetbare opdrachten van Martien mag uitvoeren..Attent hoor om daar ook de dag van de zorg te vieren ! De voorstelling is zo te zien een succes, leuk om te zien.