de eerste week zit er op! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu de eerste week zit er op! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

de eerste week zit er op!

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

12 Mei 2012 | Roemenië, Codlea

En dan zit de 1e week er al weer op. Het is wennen geweest en heel veel verder dan werken, boodschappen doen en eten koken, wat lezen en slapen kom ik deze week niet . Maar goed, alles went en dit dus ook, al was het raar om te bedenken dat ik nu niet na een week naar huis ga (zoals de andere jaren) maar dat ik maandag gewoon weer present ben op het dagcentrum.

De laatste dagen van de week heb ik meegedraaid met de groepen en deelgenomen aan de bestuursvergadering. Op woensdag heb ik kennisgemaakt met Sebi, een jongen van 11 jaar, spastisch die lang bij zijn oma heeft gewoond. Hij doet me denken aan Marjolein, alleen is hij in al die jaren weinig gestimuleerd dus daar valt nog wel wat te ontwikkelen. De map van ‘Zo kan ’t ook’ komt hier zeker wel van pas.

Verder zijn we nogmaals naar het Liceul Teoretic Codlea voor het 2e optreden. Mirella loopt ook mee en dat gaat niet van de snelste maar ze doet het toch. Samen met een vrijwilligster praten we haar naar boven en ze heeft de grootste lol. Het optreden gaat prima en na een uurtje gaan we weer terug. Samen met Mirella ga ik de trappen af. Het kost een hoop energie van haar en stimulans van mij, net als voor de rest van de weg terug maar het lukt haar! Wie had dit een paar jaar terug kunnen denken dat zij op een school samen met de anderen een optreden verzorgt. Ze wilde destijds nog niet eens de taxi in, Willie zou het moeten zien ;-). Dit is echt bijzonder.

Irina, een cliënt die Martien en ik in het verleden thuis bezocht hebben komt weer naar het dagcentrum. Ze is deze keer niet echt goed gehumeurd. Ze reageert heftig op correcties, ze is van huis uit niet gewend om grenzen gesteld te krijgen. Haar frustratie grens is snel bereikt. Ze staat het liefst met haar rug tegen de muur, hoe herkenbaar! Maar nu is ze ook redelijk op de inhoud van de kast gericht. De andere keren zag ze dat niet omdat er dingen voorhingen. Vandaag hebben ze een en ander opgeruimd en ziet ze de inhoud van de kast dus wel………..zo snel als ze spanning opbouwt zo snel verdwijnt deze ook weer. Het is continue golfbeweging, Mihaela moet echt haar aandacht erbij houden. Soms reageert Irina door te knijpen, krabben of een poging tot kopstoot te geven. Maar volgens Miha gebruikt ze niet al haar kracht want met een beetje tegendruk geeft ze het snel op. Een bijzondere cliënt.

Op donderdag maak ik kennis met het bestuur en stel me in de vergadering voor. Het bestuur bestaat nog niet zo heel lang in deze vorm en voor hen en het team is het zoeken naar de juiste manier van vergaderen en communiceren. Dat heeft natuurlijk zijn tijd nodig.

Dan is het de evaluatie: ze zijn erg benieuwd naar mijn mening en visie op het dagcentrum. Ik zie dat er veel gebeurd, veranderd is en dat de sfeer echt heel goed is. Natuurlijk merk ik dat het team zoekende is maar dat ze echt heel gemotiveerd zijn. We bespreken alle vragen die ik heb en spreken af dat de komende week besteedt wordt aan een stuk organisatie van het dagcentrum en het activiteitenprogramma van de clienten. Concreet maken welke taken ze doen, waar liggen prioriteiten, hoe willen ze het organiseren en welke besluiten gaan ze daarin nemen. Wanneer dit helder is kijken we wat we als eerste aan gaan pakken.
Tijdens het opruimen ’s middags gaat Alina al voortvarend aan de slag in de ontspanningsruimte. De dingen die we besproken hebben gaat ze meteen uitproberen maandag.

Zaterdagmorgen is het nog even werken: Let’s Do It Romania. Tijdens deze actie wordt het zwerfafval in Codlea opgeruimd, de clienten van Rafael doen hier ook aan mee. Het is niet echt een straf met dit weer, heerlijk om buiten te zijn ook al loop ik de rotzooi van anderen op te ruimen.
Daarna is het echt weekend, dus wat is er anders als in Nederland, ik doe de was, ga boodschappen doen………
Ach ja, het weer, met 27 graden in de tuin een boekje lezen ……..dan lijkt het bijna wel vakantie. Ik moet zeker op zoek naar mijn zonnebrand want het rood verschijnt alweer.

  • 12 Mei 2012 - 21:34

    Mariekske:

    Nou meissie, fijn weekend dan! Ik heb ook vandaag nog gewerkt en morgen ook vrij op moederdag. Er ligt al een ingepakte 'knutsel' op me te wachten ;-)
    Geniet zondag nog van het lekkere weer, mss met n mooie wandeling in de omgeving?!
    Houdoe! Mariekske

  • 13 Mei 2012 - 17:39

    Katja:

    hoi helma,
    leuk om iets van je te horen.
    en wat heerlijk die temparatuur!
    hier gaat alles goed,groetjes

  • 14 Mei 2012 - 01:15

    Rina:

    Hee Helma. Al weer een week hard werken achter de rug. Dan is het weekend extra fijn om bij te tanken, dus niet te veel huishoudelijke taken doen!! Ik hoop dat je nog een ontspannen zondag hebt gehad. Groetjes

  • 14 Mei 2012 - 09:07

    Ploegje:

    Hallo Helma,
    De kop is eraf voor je nu.
    Goed om te lezen hoe het daar gaat.
    Fijn dat ook daar de intergratie er is met het dorp en de clienten.
    Wens je veel plezier, en blijf het volgen.
    Groeten Ploegje

  • 14 Mei 2012 - 14:04

    Martien:

    Dag Helma,

    Het weekend goed doorgekomen? vast wel he. Het is wel schakelen voor je. Van meewerken op de groepen, tot adviezen geven over begeleiden tot bestuursvergaderingen bijwonen waar ze ook nog van allles van je willen weten. Rustig aan he ! Het is idd erg leuk om bekende gezichten terug te zien.
    Ook het meisje in de rolstoel zag ik op foto drie. Erg fijn voor haar dat ze terug is. Ook Irina, ja die bezochten we thuis. Dat was geen ideaale sitatie toen. Dus heel fijn dat ze nu komt.
    Ik lees met veel plezier en steeds meer heimwee je stukken. groeten aan iedereen.
    Groet Martien

  • 16 Mei 2012 - 09:41

    Anne-loes:

    Hai Helma,
    Alles goed daar, je hebt een mooi verslag geschreven en wat knap om zo op nieuwe situaties te reageren. Hoe lang heeft dat meisje nog voor die kast gestaan?? Wat temperaturen betreft zijn wij erg jaloers ,hier nog steeds te koud en veeeeeel nattigheid. Wens je een fijne en mooie tijd toe en hasta la vista en septiembre Anne-loes

  • 16 Mei 2012 - 11:12

    Jenny:

    Hoi Helma,
    leuk eens even dat reisverslag te lezen. Maar je hoeft niet zo te benoemen hoe warm het daar is, hoor. Hier is het namelijk alleen maar slecht weer. Zou bijna jaloers worden. Hahahaha. Nee hoor, het is je gegund. Have fun en werkse daar.

  • 22 Mei 2012 - 21:43

    Trudy:

    He Helma,
    Je bent alweer flink aan het werk, lees ik, hup aanpakken, zo ken ik je ook.Je hoeft je niet te vervelen zie ik, volop variatie in werk, van praktisch meewerken, en mooie contacten hebben met de cliënten tot observeren, vergaderen,meedenken, en motiveren.Ik kan me wel voorstellen dat het even wennen is ,in je eentje.Je zult Martien en ook Willie denk ik wel missen ....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Codlea

dagbesteding in roemenie

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 59159

Voorgaande reizen:

21 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Een goed leven in Codlea

05 Mei 2012 - 23 Juni 2012

dagbesteding in roemenie

Landen bezocht: