De eerste dagen...... - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu De eerste dagen...... - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

De eerste dagen......

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

08 Mei 2012 | Roemenië, Codlea

7 mei 2012.
Vandaag gaat het dus beginnen. Om 9 uur wordt ik op het dagcentrum verwacht. Waar we andere jaren toch een half uur moesten lopen is het nu hooguit 2 minuten. Ergens toch jammer, moet ik toch een omweg gaan verzinnen misschien.
Na een hartelijke begroeting door Alina, de anderen heb ik het weekend al gezien beginnen we met de kindergroep. Ondertussen is er een groep van 10 kinderen waarvan er vandaag 8 komen. Claudiu herkent me en vraagt zoals gewoonlijk meteen waar Ruud is. Rahela die vorig jaar niet meer kwam is er ook weer, ze ziet er goed uit. (wat wel anders was de laatste keer dat we haar zagen)
De structuur van het programma zit er nog steeds in, da's mooi om te zien en je ziet dat het effect heeft op de kinderen. Zelfs Ionut zit er vrij rustig bij, al is hij wat huilerig vandaag. Afleiding vindt hij in de secondewijzer van mijn horloge. Later aan tafel zie ik ook dat zijn aandacht verbeterd is, hij volgt voorwerpen meer. Aan Alex zie je ook dat hij vooruit gegaan is, hij staat meer open voor zijn omgeving en hij kijkt ook veel gerichter terwijl hij voorheen overal doorheen keek. Maria, Bobby en Ana zijn kinderen met het syndroom van Down met alle bijbehorende kwaliteiten. Wel een mooi stel om te zien!

Daarna is er even tijd voor overleg, de komende weken zijn er een aantal optredens voor schoolklassen, dat gebeurt de laatste tijd met enige regelmaat. Vooraf wordt er door Claudiu en Mihaela voorlichting gegeven over verstandelijk gehandicapten en Fundatia Rafael.
Komende zaterdag is het 'Let’s do it Romania’: een actie waarbij al het zwerfafval opgeruimd wordt door vrijwilligers en de clienten van Rafael doen hier ook aan mee. En dan is er ook nog een bbq volgende week, tenminste als het weer het toelaat.
En niet geheel onbelangrijk gaat het ook over de komende weken dat ik er ben. We spreken af dat ik deze week meedraai, bespreek en vragen stel. Vrijdag gaan we evalueren en plannen hoe we eea gaan aanpakken. We zullen het praktisch moeten maken want ook 7 weken vliegen voorbij. Al kan ik me daar nu weinig van voorstellen.
De volwassen groep die ’s middags komt werkt als vanouds hun programma af en een vrijwilligster is bezig met het lezen en schrijven. Van verschillende kanten word ik enthousiast begroet en dan is Cristi ook daar, het vorige bezoek heb ik hem niet gezien, hij ziet er mager uit en zijn tremoren zijn zeker verergert maar hij is nog steeds enthousiast. Hij vraagt alleen niet om te schaken…..misschien dat ik toch geen partij meer voor hem ben.

's Avonds op mijn gemak naar de Lidl gewandeld en inkopen gedaan, internet aan de praat gekregen en tijdens Peking Express (lang leve 'uitzending gemist') mijn avondeten gegeten.


8 mei 2012.
Vandaag zijn er de eerste 2 uur geen clienten wat betekent dat we die tijd gebruiken om te overleggen want dit gebeurt niet vaak. Vanmiddag is er een theateroptreden waardoor de clienten later beginnen.
Net als we zitten komt Lyda binnenvallen; zij heeft jaren in Codlea gewerkt in dewijk Malin bij Casa Perla en in het psychiatrisch ziekenhuis Mina-1-Mai en ook erg betrokken. Zij is hier op vakantie en komt even koffie drinken, erg gezellig.
Daarna gebruiken we de tijd voor het overleg en daarna de voorbereidingen voor vanmiddag.

We gaan te voet naar de middelbare school, onderweg praat ik met een vrijwilligster van het dagcentrum. Zij studeert in Brasov, aan de universiteit, psychologie.
De studenten waar het optreden voor is zijn zo'n 15-16 jaar oud en verschillen niets in hun gedrag met hun leeftijdgenoten hier. Een 'heerlijke' nonchalante houding, mobieltjes en het de leraar niet te makkelijk maken. Maar wanneer de film van Rafael gedraaid wordt zie je dat sommige echt onder de indruk zijn.
Met de clienten sluiten we de dag af in het park en een hele snelle wandeling naar het dagcentrum want er komt even een bui over.


Dan is de dag alweer voorbij. Tijd voor boodschappen, koken en contact met Nederland; hoe makkelijk is skype! En ondertussen ook nog even eea voor Rafael op een rijtje zetten

  • 08 Mei 2012 - 19:20

    Anja:

    Volgens mij ga jij je daar niet vervelen!!!

  • 08 Mei 2012 - 19:56

    Mariekske:

    Nou zeg, heb jij Peking Expres nog eerder gezien dan ik, ik heb de laatste nog niet gezien ;-) Leuke vooruitzichten voor jou verder, hoop theateroptredens, bbq enz. Dan vliegen die 7 weken nog veel te snel om! Wanneer is die bbq, dan vraag ik ff vrij? ;-)

  • 09 Mei 2012 - 01:01

    Rina:

    Hee Helma, wat fijn dat je kan merken dat julllie hulp opgevolgd wordt en resultaten geeft. Dat geeft moed om deze 7 weken weer hard aan de slag te gaan.
    Leuke foto's!

  • 09 Mei 2012 - 21:28

    Anita En Ben:

    Heerlijk om te lezen dat je daar ook "thuis" bent. En mooi dat ze je herkennen. Vandaag bij je moeder op de koffie geweest, ja... we hebben gewandeld! Ben ook!! Hopelijk krijg ik gauw skype aan de gang. Werk ze en tot de volgende... Kuzz

  • 10 Mei 2012 - 17:55

    Jose Gloudemans:

    Hallo Helma, het ziet er allemaal positief en goed uit.
    Veel succes de komende weken.
    groeten Jose

  • 12 Mei 2012 - 07:46

    Saskia:

    Geniet Helma, goed bezig en werk ze vandaag he ;-) heerlijke fotos

  • 22 Mei 2012 - 21:27

    Trudy Dekkers:

    He helma,
    Eindelijk tijd om even bij te lezen,je zit er al weer bijna helemaal in lees ik, je kunt tussen de regels door lezen dat al jullie werk van de afgelopen jaren er al voor heeft gezorgd dat je jezelf snel thuisvoelt en dat wat er eerder ingezet is, ook gebruikt wordt. Fijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Codlea

dagbesteding in roemenie

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 59159

Voorgaande reizen:

21 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Een goed leven in Codlea

05 Mei 2012 - 23 Juni 2012

dagbesteding in roemenie

Landen bezocht: