we gaan weer verder.... - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu we gaan weer verder.... - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

we gaan weer verder....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

28 Mei 2009 | Nederland, Nuland

's Avonds na de 1e werkdag hebben we ons eigen potje gekookt. (heel gezond, erg lekker maar iets teveel salade) Daarna hebben we de activiteiten voortgezet op balkonia. Onder het genot van een drankje en met een schitterend uitzicht hebben de dag goed afgesloten.

De tweeede dag begon met een indrukwekkend bezoek aan Mina 1 Mai, het psychiatrisch ziekenhuis waar Rafaël wekelijks een activiteit verzorgd. Het is altijd afhankelijk van de toestemming van de directrice of de activiteit binnen of buiten plaatsvindt. Vandaag mochten we even binnen in de activiteitenruimte kijken maar verder niet. Hier zagen we tekeningen van de cliënten, waarvan er enkele echt talent hadden. De activiteit hebben we buiten gedaan, een balspel. De deelnemers kwamen zelf naar de begeleiders om mee te doen. Je zag dat de behoefte aan contact enorm aanwezig was.
We moesten in onze gedachten ver terug in de tijd. Met name Martien herkende de beelden uit de beginperiode dat hij in de psychatrische zorg werkte. De blikken in de ogen, het roken, de manier van rondlopen. Hele grote groepen en niets te doen.
Hier was sprake van een minmale verzorgingpeil. De begeleiders die nu aanwezig waren deden wel hun best om deel te nemen aan de activiteit gezamelijk met de cliënten. Maar het ontbreekt hen ook aan kennis.

Daarna zijn we in groepjes op huisbezoek gegaan bij cliënten die een aantal keer geweest zijn maar afgehaakt zijn om wat voor reden dan ook. Tevens hebben families bezocht waarvan de volwassen zoon/dochter niet naar het dagcentrum mogen/kunnen komen. De reden hiervoor is verschillend maar bij een familie was het vooral angst voor wat er kon gebeuren. Familie is bang om de zoon/dochter los te laten.
Opvallend was wel dat de hele familie de zorg draagt voor hun gehandicapte familielid. Bij de bezoeken aan de meervoudig gehandicapten zag je dat er geen voorzieningen waren zoals een rolstoel, de jongen lag de hele dag in een stoel ondersteund door kussen en met een riem vastgemaakt. Medische hulpmiddelen waren wel aanwezig zoals verstuivers en medicatie. Het waren indrukwekkende bezoeken die in je geheugen gegrift blijven staan ondanks dat je er geen foto's van hebt kunnen maken.

Na een snelle lunch was het tijd voor de presentatie voor de huisartsen. Er waren zo'n 8 huisartsen waaronder dokter Jampa die in het bestuur van de Rafaël zit. Tatiana heeft tijdens de bijeenkomst uitgelegd wat Rafaël te bieden heeft en wat ze in de toekomst willen bereiken en dat de rol van de huisartsen hierin erg belangrijk is. Wij hebben een korte presentatie gehouden over de ondersteuning die wij aan Rafaël kunnen bieden, wat zij kunnen ontwikkelen en wat dat voor de toekomst kan betekenen. Daarna hebben we een dvd gedraaid waarin het verloop van een dag in het dagcentrum
getoond werd. Het was een goede bijeenkomst waarin de rol van de huisartsen erg benadrukt werd want zij zijn hier de verwijzers. De huisartsen stonden positief hier tegenover. Hebben ook toezeggingen gedaan dus voor Rafaël een stap vooruit.

Na nog enkele huisbezoeken was het weer tijd voor de evaluatie en daarna zijn we met Michela naar Brasov gegaan. Daar een relaxte avond gehad met een rondleiding en een lekker diner. En zoals nu al gewoonte is sloten we de dag af met een drankje op balkonia.

Vanmorgen mochten we uitslapen want het bezoek aan het kindertehuis voor meervoudig gehandicapten ging niet door. Erg jammer maar dat is voor een volgende keer. Vanmorgen met het kinderprogramma meegedraaid en zodadelijk op weg met iedereen voor een picknick/barbeque. Piet van de Pol is ook aanwezig om het een en ander vast te leggen op de foto.

• 28 Mei 2009 - 18:10

Loes Gijsbers:

Hee!
    Zo te lezen is het daar nog niet zó slecht.
    Hoe was de picknick/bbq ?
    Zijn er nog leuke foto's gemaakt?

Kom maar weer snel naar huis!

Groetjes!

• 28 Mei 2009 - 18:26

Ruben:

Ha Martien (en collega's),

Leuk om te lezen wat jullie zoal doen!!
    Succes!

Tot snel...

Groeten,
    Ruben

• 28 Mei 2009 - 21:34

Je Zoon:

Ik ben het met loes eens..
    Wel goed is het om te horen dat er anders om gegaan wordt met gehandicapten mensen dan bij ons in de samenleving dan heb ik het vooral over het feit dat de gehele familie betrokken is bij een gehandicapt familie lid. Daar tegenover staat natuurlijk dat de hulp die aangeboden wordt nog niet zo ver ontwikkeld is al hier.
    Maar daarom zijn jullie daar he super moedertje van me..! Niet te moe zijn Zondag want der komen genoeg mensen en het wordt een huis vol gezelligheid!

Veel plezier nog en tot dan!

XxX

Koen

• 29 Mei 2009 - 11:12

De Laan:

He Martien, helma en de anderen.

De foto's zien er idd indrukwekkend uit. Tis wel een hele stap terug in de tijd. We zijn benieuwd naar je verhalen als je weer terug bent!

Je krijgt de groeten vanuit de laan.
    Tot gauw weer!

Verslag uit: Nederland, Nuland

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009