Vervolg van de dinsdag en woensdag……. - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Vervolg van de dinsdag en woensdag……. - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Vervolg van de dinsdag en woensdag…….

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

14 Oktober 2010 | Nederland, Nuland

We zijn door Alina uitgenodigd om te komen eten bij haar thuis. Samen met haar moeder hebben ze voor ons gekookt. Natuurlijk was er eten in overvloed. We begonnen ‘ciorba’, wij zouden het uitleggen als een maaltijdsoep met veel groente en vlees. Het eten was heerlijk maar het was vooral heel gezellig. Daarna in het pension nog even wat napraten en foto’s op de pc zetten van deze dag.
Op woensdagmorgen zijn Helma en Ruud verder gegaan met het beantwoorden van vragen nav de v.a.b.s. lijsten. Met Tatiana en Emma heeft Martien de taken van de manager doorgenomen. Met name hoe je leiding geeft op een dagcentrum. Dit alles terwijl de groep kinderen door Alina werd begeleid. Het is goed te zien dat Claudiu, een jongen die tijdens ons eerste bezoek aan Roemenië nog als een bang vogeltje weg kroop, nu op het dagcentrum was en ons vlot een hand gaf. Een enorme ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt.
Bij de groep kinderen zijn er een aantal kinderen vertrokken. De jongens uit de Malin- wijk zijn naar een reguliere basisschool gegaan. Één jongen is met zijn ouders verhuisd, waardoor hij te ver van het dagcentrum af woont om nog te komen. In maart hebben we ons veel op het programma van de kinderen gericht want daar waren veel vragen over. Nu is het aantal kinderen teruggelopen en komen ze erg onregelmatig. Men vraagt zich af op welke manier ze de kinderen oftewel hun ouders kunnen stimuleren en motiveren om de kinderen naar het dagcentrum te brengen.
Om 12.00 uur komen de volwassenen. Iedereen kent zijn plek aan tafel en weet wat hij of zij moet gaan doen. Ondanks dat er 20 deelnemers zijn is het opvallend rustig. Er wordt in drie groepen gewerkt en steeds is er een tweetal cliënten zelfstandig bezig bij het kaarsen maken. Vanmiddag staat er borduren op het programma. Cliënten helpen elkaar waarnodig en de sfeer is gemoedelijk. Na de pauze is er een gezamenlijke activiteit en vanmiddag is dat zingen. Als afsluiting wordt er in kleine groepjes een spelletje gedaan en gesjoeld.
Wij sluiten de dag af met de gebruikelijke evaluatie. Het gedrag van een aantal cliënten en hoe er mee om te gaan staat deze keer centraal. Verder hebben we gesproken over toekomst van het dagcentrum en de samenstelling van de volwassene- en kindergroep.

De dag sluiten we af met een etentje bij Emma en haar gezin thuis. In Roemenië begint een goede maaltijd met ciorba dus vandaag ook. Dit keer is het een ciorba van sla, je zult het niet bedenken maar dat smaakt echt goed. De rest smaakt ook prima en onder het genot van een bakkie en een appelkoek sluiten we de maaltijd af.

• 14 Oktober 2010 - 09:49

Rina Grolle:

Hoi Helma,

Gaat het goed? Ik denk dat het leuk is om te zien wat ze van jullie vorige bezoek op gepikt hebben en nu ook toepassen. Kan je nu ook nog veel hulp bieden? Of zijn het meer de puntjes op de i?
    Werk ze en tot schrijfs/horens.
    Rina

• 14 Oktober 2010 - 11:56

Liesbeth Willemsen:

Hoi Helma,

Leuk om te lezen en te zien wat jullie allemaal doen.!! Sucses jullie doen super goed werk!

groetjes liesbeth

• 14 Oktober 2010 - 16:50

Anja Bijnen:

Ha Zus,

Ik zie dat bij jullie alles goed verloopt. Nog veel succes de rest van de week. Onze ouders hebben vertraging en zijn nog niet in Nederweert gearriveerd.
    Ik hoef pas rond 20.00 uur naar de parkeerplaats aan te rijden. Ze hebben het wel fijn gehad!!

Groet en tot volgende week Anja

Verslag uit: Nederland, Nuland

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009