Weekend in Roemenië - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu Weekend in Roemenië - Reisverslag uit Nuland, Nederland van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

Weekend in Roemenië

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

18 Oktober 2010 | Nederland, Nuland

’s Avonds is er op het plein in Codlea een soort kermis/braderie waar we even naar toe wandelen. Er staan wat kinderattracties; blikgooien en iets wat lijkt op botsautootjes. Verder wordt er van alles verkocht van popcorn tot cadeautjes en natuurlijk is er wat te drinken. Er is een groot podium maar er wordt niet opgetreden maar de muziek is luid en duidelijk aanwezig, zelfs B.Z.N. wordt gedraaid. De Roemenen die bij ons aan tafel zitten nodigen Ruud uit voor een dansje maar die bedankt. Martien en Helma wagen wel een poging op de klanken van de George Baker Selection. Zo luiden we het weekend goed in.

De volgende dag staan de collega’s van Rafael om half 10 op de stoep, we gaan met zijn allen naar Sibiu. Zo’n 1½ uur rijden van Codlea. Sibiu was in 2007 de culturele hoofdstad van Europa en vandaar is de oude binnenstad helemaal gerenoveerd. Het is een mooie stad, vanuit de toren hebben we een goed uitzicht over de stad. Je ziet heel goed het oude centrum, daaromheen de flatgebouwen (vierkante blokken) die in de tijd van Ceaucescu zijn neergezet en als laatste de huizen en gebouwen die dan die periode zijn gebouwd. Het weer is heerlijk en onder genot van het zonnetje bekijken we de stad.

Later rijden we nog naar een soort openluchtmuseum waar we allerlei huizen kunnen bekijken die eens in Roemenië stonden. Hebben wij ook nog onze wandeling want het is een erg groot park. Er zijn een aantal huizen bij die zeker tot het verleden behoren maar als we naar het restaurant rijden zien we een paar dorpjes die in dat museum zeker niet zouden misstaan. Inclusief de inwoners die nog in traditionele kleding lopen en een herder met zijn schapen.

Het restaurant waar we gaan eten ligt dichtbij de Karpaten, echt een geweldig uitzicht met die herfstkleuren en de besneeuwde bergen op de achtergrond. Dit hadden we zeker niet verwacht als je de route ziet die we hebben gereden. Het lijkt wel een andere wereld. We genieten van een heerlijke maaltijd, verse forel want die werd daar gekweekt!
En dan is het tijd om naar huis te gaan en afscheid te nemen. Deze week zit er weer op, het was intensief maar we kijken er met ontzettend veel voldoening op terug. We gaan hard aan de slag voor de week dat ze terugkomen.

Verslag uit: Nederland, Nuland

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009