laatste dag van de week - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu laatste dag van de week - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

laatste dag van de week

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

14 November 2011 | Roemenië, Codlea

Vandaag zijn er de kinderen weer, gister hebben we hen besproken en we gaan kijken of dit al in de praktijk gebracht kan worden. Helma kijkt mee met Alex, een jochie van 2 jaar met autisme. Tijdens het werken aan tafel met een boekje blijkt dat hij in het boek helemaal niet geïnteresseerd is. Hij speelt met het boek, dat is alles. Wanneer Alina geluiden gaat maken dan is hij helemaal gefocust op haar stem. Na een tijdje doet hij het bijna na, dat is mogelijk de ingang bij hem, geluid maar niet het materiaal.
Het spelen in de snoezelruimte is van korte duur want Ionut ontdekt de bakjes yoghurt die op de verwarming liggen. En dat geeft een lekkere zooi…… sensopatisch er leuk maar het wordt toch poetsen. Samen met Maria de blokkendoos opgeruimd, wat is het toch een heerlijk, eigenzinnig meisje. Van haar leren we ‘n Roemeense woord dat de collega’s niet vertalen want dat is niet gepast.

We bespreken ook Catalin die we gister uitgebreid geobserveerd hebben. Een heel bijzondere man, is bekend met autisme en de collega’s van Rafael denken ook dat er psychisch meer mis is. Door de opnames samen te bekijken en zijn gedrag verder te bespreken zien we veel opvallende dingen. Toch kunnen we concluderen dat Catalin een hele onzekere man is die niets doet waar hij niet direct opdracht voor krijgt. Het lijkt dat zijn persoonlijkheid helemaal afhangt van degene die hem begeleidt. Mogelijk ontstaan door zijn verstandelijke beperking, autisme maar zeker ook zijn opvoeding. Hij heeft een heel aantal dingen niet geleerd of deze zijn in de loop der jaren verdwenen door verwaarlozing en het feit dat hij alleen maar in huis of tuin verbleef. Bij Rafael doet hij het wel heel goed, lijkt steeds meer op zijn gemak dat zie je ook aan hem. De ongewone gedragingen die hij vertoont zijn waarschijnlijk het verwerken van de prikkels/ situaties die hij meemaakt.

’s Middags is het vrij rustig, Alina houdt zich bezig met de groepen, Mihaela en Helma gaan verder met het voorbereiden van de communicatietest en Martien helpt daarbij. Hiervoor zijn nog wat voorwerpen nodig en Roemeense woorden. En passant leren we dus ook nog wat Roemeens. Samen met Mihaela gaan we op tijd weg want niet alles wat we nodig hebben is op Rafael aanwezig. Dat wordt dus shoppen in Brasov….. nou ja shoppen, in de 1e de beste winkel hebben ze alles. (maar dan ook echt alles, van groente tot fietsen, je vindt er alles) Nog een paar copietjes en we hebben weekend.
Mihaela en Sammie nemen ons mee naar een leuk restaurant Serginia en daarna drinken we nog wat bij Festival 39. Allebei erg mooie gelegenheden met een goede sfeer. Heel wat anders dan het 11-11 bal maar zeker een goed begin van het weekend.

• 14 November 2011 - 19:41

Mariekske:

succes cu toate acolo, in roemania (heb de hoedjes op de letters i ff weggelaten)

Verslag uit: Roemenië, Codlea

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009