donderdag..... - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu donderdag..... - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

donderdag.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

18 November 2011 | Roemenië, Codlea

In de Malin wijk, staat Casa Perla. Een mooie naam voor een eenvoudig schooltje in de zigeuner wijk van Codlea. Vanmorgen zijn wij er te gast en volgen de les. Er wordt bijscholing gegeven in wiskunde deze ochtend. Maar eerst moet de juf Loreana de kachel aanmaken.
Niet iedereen komt tegelijk binnen. Ook zijn er minder kinderen als normaal, meestal 15, dit omdat de onderwijzer ziek is waar ze naar een gewone school gaan en elke middag les van krijgen. Nu is er inval op de ochtend. Het niveau van de kinderen in heel divers dat vraagt veel schakelen van de juf. Ze doet dit dagelijks naast haar studie. Ze zit in het laatste jaar van de universiteit in Brasov. Volgend jaar is ze klaar en wil ze definitief het onderwijs in.
De kinderen zijn best gemotiveerd. Op onze vraag wat ze willen worden krijgen we antwoorden als: advocaat, politie en entertainer. Op onze weg terug zouden we graag foto’s maken van de wijk. Maar de juf had al aangegeven dat de bewoners agressief zouden reageren. Ook wel begrijpelijk, het is erg armoedig. Hier en daar een auto bij een schamel huisje in een straat met enkele stenen huizen en geen verharde weg. Vervoer gaat hoofdzakelijk met paard en wagen. Overal lopen honden, van enkele puppies kon Martien het toch niet laten een foto te maken. We lopen door naar Rafael. Vanmiddag wordt er door Helma en Mihaela nog een test afgenomen. Nu gewoon in de zaal. Ook vandaag verbaast de uitslag ons, Gitze doet het beter als verwacht.
Ondertussen draait de kaarsen makerij op volle toeren en maakt Emma overuren om een bestelling voor vrijdag de deur uit te hebben. Ook wordt er samen met een vrijwilligster en Alina weer een muziek/beweegactiviteit gedaan. Ondertussen ook maar even de boardingpasses gedownload en geprint, niet geheel onbelangrijk wanneer we zaterdag naar huis willen. Het einde van ons bezoek komt weer inzicht. Maar vanavond gaan we eerst met een aantal clienten naar Brasov. Daar voeren ze hun theaterstuk op tijdens een bijeenkomst van een organisatie in het stadhuis. Het is een mooi stuk over dromen en wat je daar van waar kunt maken. Geweldig om te zien hoeveel lol ze er aan beleven.

Alina en haar ouders hebben ons voor het avondeten bij haar thuis uitgenodigd, dat staat garant voor een heerlijke maaltijd met als start een traditionele ciorba de burt. De moeder van Alina heeft haar best weer gedaan, ’t is maar goed dat we iedere dag een eind naar Rafael moeten lopen. Na een gezellige avond, een flesje tiuca en een klein cadeautje worden we bij het appartement afgezet. Morgen nog 1 dagje en dan moeten we onze koffer weer inpakken…….

Verslag uit: Roemenië, Codlea

dagbesteding in roemenie

24 Juni 2012

weer thuis!

19 Juni 2012

en dan de laatste 2 weken.

11 Juni 2012

Nog.....

05 Juni 2012

Belangrijk bezoek en blije kinderen!

28 Mei 2012

bijna op de helft....
Helma

voorbereidingen voor roemenie. Op 25 mei vertrekken Martien vande Wijst,Ruud den Dekker,Helma Rijkers, Willie Gijsbers namens Cello naar Codlea in Roemenie. Wij gaan daar ons orienteren in een door stichting Rafaelopgezet dagcentrum.Onze opdracht is om dit dagcentrum te ondersteunen met onze kennis en ervaringen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Wij gaan diverse centra bezoeken en ook clienten in de thuissituatie om ons een idee te vormen welke ondersteuningsvragen de medewerkers hebben.

Actief sinds 12 Mei 2009