weekend in Roemenie - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu weekend in Roemenie - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Helma Rijkers - WaarBenJij.nu

weekend in Roemenie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helma

14 November 2011 | Roemenië, Codlea

Zaterdag
Ook al is het weekend, om 9 uur gaan we op pad. Emma neemt ons mee naar hun caravan in Holbav. Zo’n 3½ uur wandelen van Codlea. En wat voor een wandeling:echt geweldig! Met een aantal pittige klimmetjes, hele mooie uitzichten, tot je enkels door de bladeren banjeren. Gewoon genieten! Je zou bijna zeggen; het lijkt wel vakantie;-)
We komen op plekken waar je normaal gesproken niet komt en we verbazen ons dat er ook nog mensen wonen op deze afgelegen plekken. Nu is ’t pad nog begaanbaar maar in de winter zijn ze echt afgesloten van de bewoonde wereld. Gas en elektriciteit is er niet en water moeten ze halen bij een bron. De kinderen lopen elke dag minimaal een uur van en naar school dus die slaan ook wel eens een dag over. Zeker als het weer slechter is.

Na de wandeling hebben we even om ons op te frissen want een uur later staat Alina al op de stoep om ons mee te nemen naar Bran. Haar vader treedt daar op in een restaurant. We worden getrakteerd op een avondje met traditionele Roemeense zang en dans. Voor het eten stelt Alina voor dat we een typisch roemeens drankje nemen: tuica fiartâ. In plaats van een klein borreltje was dat een flink kopje met een warme borrel. Erg sterk! We zijn helemaal nu wel ingewijd in de sârba, de hora en de braoveanca. Wederom erg gezellig!

Zondag
Vandaag geen tijd om uit te slapen want Tatiana en haar familie komen ons ophalen voor een dagje in Sighisoara. Het is zo’n 2 uur rijden maar zeker de moeite waard. Een oud vestingstadje met mooie gebouwen en het huis van Dracula. Na een broodje en koffie hebben we de kerk inca bekeken die in een rots is uitgehouwen. In de tijd van Ceauescu werden daar in het geheim kerkdiensten gehouden die hij verboden had. Nu is het een bezienswaardigheid maar de weg er naartoe is verre van comfortabel. Wil het een echte toeristische attractie worden dan moet daar echt nog iets aan gedaan worden.
In Codlea samen de dag afgesloten in de pizzeria. Het weekend zit er bijna op, morgen mogen we weer aan de slag.

• 14 November 2011 - 19:43

Mariekske:

zonder koppijn het weekend door gekomen, ook op maandagmorgen fris de nieuwe week in? ach, anders word je wel fris van die ochtendtemperatuur!